De eindstand is opgemaakt, de laatste clubavond is geweest, de zomer is begonnen.
Vroeger, toen het leven nog overzichtelijk was, en vol verlokkingen en stralende uitzichten, schaakte ik ’s winters en zeilde ik in de zomer. Zeilen lijkt veel op schaken. Lange diagonalen in het kruisrak en open lijnen ruim aan de wind. Tactische schermutselingen bij de start en het ronden van de boeien. Strategische slagen als de wind draait en om tegenstanders voor te blijven of in te halen.
Ik was fanatiek. Het ging mij om de competitie, niet omdat ik het zo leuk vond. Of beter gezegd: ik vond het alleen leuk als het spannend was. Een beetje heen en weer zeilen op een meer, van de ene kant naar de andere, vond ik maar niks, net zoals ik vrijblijvende schaakpartijtjes op de club of tegen de buurman maar niks vond. Sport kan niet zonder competitie, zonder de spanning tussen winst en verlies in de strijd om de eerste plaats.
Nu is een waarschuwing op zijn plaats. De argeloze lezer zou uit de voorgaande zinnen kunnen afleiden dat hij of zij van doen heeft met een grote meneer in de sport. Dat is niet zo. Mijn talent voor zowel zeilen als schaken was beperkt. Beide kon ik redelijk goed, maar lang niet goed genoeg om de top te bereiken. Een bekertje hier en een medailletje daar als de tegenstand niet al te groot was - dat waren de kruimels die ik heb meegepikt.
Zeilen doe ik niet meer. Mijn bemanning liet mij in de steek voor een niet eens zo mooie stuurvrouw met een snellere boot. Bij wijze van compensatie werd schaken steeds minder seizoensgebonden. Jarenlang speelde ik zomers een toernooi. Nooit iets substantieels gewonnen, wel competitie. Totdat daar alweer bijna 10 jaar geleden ook een einde aan kwam.
Nu is de zomer gewoon een vakantieperiode. De stukken gaan drie maanden in het doosje, waar ze “wegens persoonlijke omstandigheden” toch al in zaten. Eindelijk tijd voor de wereldliteratuur. Ik ben begonnen aan De Gebroeders Karamazov en heb al meer dan een kwart gehad; het uitlezen van dit boek is een prestatie op zich. Het verhaal speelt zich af in de tweede helft van de 19e eeuw in Rusland, de tijd van de beroemde schakers Petrov, Schumov, Von Jaenisch en Tsjichorin. Die ben ik nog niet tegengekomen, maar ik heb nog even te gaan.

Opgave
Elke maand een serie opgaven, steeds stijgend in moeilijkheidsgraad. Ter lering en vermaak.

Oplossing van de vorige week

2205 405-4 Wat is de snelste manier voor wit om te winnen?

1.De7!! Dc7 (1… Txe7 2.Tf8 mat; 1…Txf3 2.Dg7 mat; 1…La4 2.Dxf7 Kh8 3.Dg7 mat) 2.Df8†!! Txf8 3.Txf8 mat