Het is feest! Onze schaakclub bestaat 60 jaar. Feest! Als er een gelegenheid is om feest te vieren, dan moet je die direct aangrijpen. Onze club zit in haar 60e seizoen en dat vieren we dan ook in het 60e seizoen.
Je kunt elk jaar een jubileum vieren, een verjaardagsfeest. Ik doe dat niet, zeker niet de laatste jaren. Waar je vroeger opgewekt vierde dat er weer een jaartje bij was gekomen, verzucht je nu dat er alweer een jaar om is. Het leuke van een vereniging is dat er jonge mensen lid worden. Dat is maar goed ook, want anders zou zij door ouderdom ophouden te bestaan. Normaal gesproken blijft de club gewoon doorfunctioneren en van lustrum naar lustrum gaan, zonder ouder te worden. Zij kan zelfs jonger worden terwijl zij ouder wordt.
Feest is gezellig. Tenzij het ontaard in onvriendelijkheden en vechtpartijen, hoewel er mensen zijn die dat ook ontzettend leuk en gezellig vinden. Maar ons 60-jarig jubileumfeest eindigt in een gezellig samenzijn met een drankje. Zonder drank gaat het natuurlijk niet. Om het eens te zeggen in de woorden van de grote Haagse cabaretier Harry Jekkers: er moet ook gekanteld worden. Bruine palen en Jan Wandelaar.
De geschiedenis zit vol met kantelmomenten, momenten of periodes waarin de loop der dingen veranderde. 1961 was zo’n kantelpunt: de bouw van de Berlijnse Muur. De officiële reden was dat men een braindrain van Oost-Duits intellect naar het Westen wilde voorkomen, maar dat berustte mijn inziens op een grove overschatting van de slechts enkele weken eerder opgericht schaakclub in het Drentse plaatsje Roden. Hoewel? In 1991 werd Schaakclub Roden 30 jaar en hield de Sovjet Unie op te bestaan. Het was het grootste kantelpunt in de Europese geschiedenis na 1961. Schaakclub Roden deed het heel goed en stond aan de vooravond van een periode van hoogtijdagen. Weer 30 jaar later. Terwijl iedereen denkt dat de coronacrisis het kantelpunt van deze tijd is, nemen aan de grens tussen Rusland en Oekraïne de spanningen toe. De viering van het 60-jarig jubileum van Schaakclub Roden vindt plaats op het moment dat de oorlog is uitgebarsten. Ongetwijfeld wordt dit, en niet corona, het belangrijkste kantelpunt met een nieuwe Koude Oorlog, een verzwakking van Rusland en een geo-politieke en militaire versterking van het Westen tot gevolg. En schaakclub Roden? De club wordt ouder en ouder. Het is tijd voor reflectie en wellicht een kantelmoment.

Maar nu eerst feesten. Kantelen maar!

Opgave
Elke maand een serie opgaven, steeds stijgend in moeilijkheidsgraad. Ter lering en vermaak.

2205 205-2 Wint wint in 3 zetten

Oplossing van de vorige week2205 1

05-1 Hoe wint zwart aan zet?
1...Lg5 2.f4 Lxf4 3.Dxf4 Dxb2 mat