Vandaag is de WK-match tussen Magnus Carlsen en Ian Nepomniachstchi begonnen. Carlsen is favoriet, maar Nepo kan misschien voor een verrassing zorgen.
Vandaag wordt een beperkte lockdown aangekondigd. Waarschijnlijk komt het clubschaken weer een paar weken stil te liggen.
Crises brengen altijd veel ellende met zich mee, maar kunnen ook leiden tot vernieuwingen van en in de maatschappij. Om zoveel mogelijk ellende te voorkomen en de pijn eerlijk te verdelen, is goed crisismanagement nodig. Maar goed crisismanagement kijkt ook vooruit, denkt na over gewenste vernieuwingen en probeert deze te stimuleren.
Het crisisbeleid van de Nederlandse regering blinkt niet uit door vastberadenheid. De Nederlandse maatschappij is daarvoor te verdeeld. Een onnoemelijke hoeveelheid belangengroepen bemoeit zich er tegenaan, op straat, in de pers, aan de babbeltafels op tv, in de social media, en - niet te vergeten - in de diverse lobbycircuits en achterkamertjes. Mocht dat niet desastreus genoeg zijn, dan zijn er in de Tweede Kamer nog altijd 19 partijen en groeperingen het met elkaar oneens. Voor een krachtdadig optreden is sterk leiderschap nodig, maar zodra het kabinet zo’n trekje zou vertonen, zouden de Tweede Kamer èn de Nederlandse maatschappij daartegen als één persoon in het geweer komen.
Arme clubschakers als wij zijn een gemakkelijk slachtoffer. Als het de autoriteiten uitkomt, is schaken geen sport meer en daarom BTW-plichtig. Als er gelockdownd moet worden, dan zijn schakers, afhankelijk van de plaats waar zij spelen, horecabezoekers of bezoekers van culturele of zorginstellingen. Wat doe je eraan?
Onder leiding van voorzitter Arend van der Burgh voert ons bestuur een krachtig crisismanagement. Ze halen eruit wat er in zit. Maar het blijft een Sisyfusarbeid - steeds als je denk met je zware last boven te zijn, val je weer terug. Het bestuur is niet te benijden. Vervelend is dat het moeilijk is een voor alle leden bevredigend alternatief voor de fysieke schaakavonden te vinden. Daarin verschilt onze club van het profschaken.
Misschien worden de KNSB- en NOSBO-competitie stilgelegd. Het WK is neergestreken in de Verenigde Arabische Emiraten waar een prijzenpot van twee miljoen euro ligt te wachten. Onder leiding van Magnus Carlsen en zijn beursgenoteerde Play Magnusgroep is tijdens de vorige lockdownperiode een zeer commercieel en lucratief online circuit van topschaakwedstrijden opgezet. Voor elke wedstrijd was een prijzenfonds van een paar honderdduizend dollar beschikbaar. Schakers over de hele wereld hebben thuis achter de computer de partijen gevolgd.
Geholpen door de covidcrisis heeft Carlsen de vernieuwing van de schaaksport in een stroomversnelling gebracht. Kunnen wij hier gebruik van maken? Het is nu een goed moment om daarover na te denken.

Opgave
Elke maand een serie opgaven, steeds stijgend in moeilijkheidsgraad. Ter lering en vermaak.

De moeijkste van de maand

11-4 Wit aan zet geeft mat in vijf

Oplossing vorige keer
11-3 Zwart aan zet wint. Hoe?

1…Txd2 2.Dxd2 Pxe4 3.Dg2 Pf2 mat