Het Nederlandse schaken heeft deze week een dieptepunt beleefd. Zes deelnemers aan het NK eisten in kort geding dat tijdens het toernooi niet dagelijks op corona zou worden gecontroleerd. Hun eis werd door de rechter afgewezen. Lucas van Foreest, Migchiel de Jong, Miguoel Admiraal en Ivo Maris besloten daarop niet aan het toernooi mee te doen. Sipke Ernst en Machteld van Foreest, ook eisers in het kort geding, spelen wel. Sergey Tiviakov had zich al eerder teruggetrokken vanwege deze affaire.

Het Dagblad van het Noorden  publiceerde een interview met Lucas van Foreest op de dag voor de zitting.

„Ik verwacht dat van de zes mensen die het kort geding hebben aangespannen, de meerderheid niet mee zal doen”, zegt Van Foreest. „Dat zal een enorme degradatie voor het toernooi zijn. Ik ben de titelverdediger en de als tweede geplaatste doet ook mee met het kort geding. Dat betekent dat de nummer één en twee niet mee zullen doen. Je kunt je bijna afvragen in hoeverre je het NK dan nog serieus kan nemen.”

Lucas vraagt zich zachtjes (“Je kunt je bijna afvragen”) af of je het toernooi nog serieus kunt nemen. Dat is een hele goede vraag.  Het NK is sterk gedevalueerd. De Nederlandse toptien (FIDE-rating van actieve spelers) bestaat uit:

1. Anish Giri, 2. Jorden van Foreest, 3. Erwin l’Ami, 4. Benjamin Bok, 5. Loek van Wely, 6. Erik van den Doel, 7. Sergey Tiviakov, 8. Max Warmerdam, 9. Dimitri Reinderman, 10. Ivan Sokolov.

Van deze tien doen Van den Doel, Warmerdam, Reinderman en Sokolov mee. De top-vijf ontbreekt. De devaluatie van het toernooi was al voor de corona-affaire begonnen. Deze levert daar slechts een beperkte bijdrage aan. Natuurlijk is het een verlies dat de zittende kampioen zijn titel niet verdedigt. Van de toptienspelers is alleen Tiviakov afwezig vanwege het conflict. In dit licht beschouwd getuigen de actie en de uitspraken van Lucas van enige zelfoverschatting.

Het probleem waar we ons meer zorgen over moeten maken, is dat het NK al lange tijd in de versukkeling zit. We mogen van geluk spreken dat de laatste jaren steeds topspelers kampioen geworden, want de beschikbare financiële middelen zijn structureel onvoldoende. De huidige toernooiopzet, een knock-outtoernooi voor profs en subtoppers en een dubbelrondige finalevierkamp later in het jaar in Rotterdam als toetje, wordt gepresenteerd als nieuw en eigentijds, maar is in werkelijkheid niet meer dan trieste noodzaak voortkomend uit armoe.

Opgave

Elke maand een serie opgaven, steeds stijgend in moeilijkheidsgraad. Ter lering en vermaak.

10-03 Hoe geeft wit mat?2110 3

Oplossing van de vorige keer

10-02: Wit geeft mat in 3 zetten:

1.Dxh7+ Kxh7 2.Th5+ Kh8 3.Th8 mat