Wie van ons is er niet mee opgegroeid of heeft er niet op zijn minst kennis van genomen; de veilige wereld van Ot & Sien? Een kinderwereld zoals die in het begin van de vorige eeuw werd geschapen door de verhalen en rijmpjes van Hindericus Scheepstra en de illustraties van Cornelis Jetses. Een huiselijke wereld van warmte en gezelligheid in een buitenwereld die ook hele andere sferen kende. Is het dan niet een voorrecht dat je in deze sfeer van gezelligheid en geborgenheid in de Scheepstraschool naast het standbeeld van Hindricus Scheepstra een schaaktoernooi mag en kan organiseren. Een plek waar het spel belangrijker is dan de knikkers, de gezelligheid het wint van de harde competitie, het geld plaats maakt voor kunst?
In deze sfeer werd afgelopen zaterdag 3 juni 2023 het zevende Ot & Sien schaak toernooi gespeeld. Leuke, spannende en verrassende partijen, in een ontspannen sfeer. Een goed verzorgde lunch en een entreeprijs die zeer deelnemersvriendelijk is.
35 Schakers maken tussen half tien en tien uur hun opwachting en kunnen voor slechts vijf Euro deelnemen aan dit toernooi. Enkele schakers vragen zich af hoe we voor zo'n lage entreeprijs een lunch kunnen verzorgen en ook nog eens de hele dag gratis koffie en thee aanbieden. Ach in een gezellige gemeente met een gemoedelijke sfeer is veel mogelijk.

Dus, eindelijk, na vier jaar, kan schaakclub Roden het zevende Ot&Sien schaaktoernooi organiseren. Het laatste toernooi was op 25 mei 2019. Als vanouds komen club- en huisschakers (deze keer 5 spelers) naar de Scheepstraschool om weer te genieten van een dag schaken en vooral gezellig bijpraten. Ze komen uit Groningen (Groninger Combinatie 2 spelers, Sissa 2 spelers en Lewenborg 4 spelers), Leek (Schaakclub Leek 2 spelers), Emmen (E.S.G. 1 speler) en Noordenveld (Schaakclub Roden 17 senioren en 1 junior) om in zeven ronden rapidschaak uit te maken wie vandaag de sterkste is en de hoofdprijs in ontvangst mag nemen.

Tegen tien uur heet Lieuwe Boskma, balancerend op een oranje gekleurde stoel, iedereen welkom. Hij licht toe dat we volgens de Fideregels van het rapidschaak gaan spelen en dat een arbiter voor dit toernooi niet nodig is. Hij stelt de twee dames van Cosis voor die vandaag de lunch (tomatensoep met broodjes, krentenbol en appel) verzorgen hetgeen door de aanwezigen met een applaus wordt gewaardeerd. Nu kan het toernooi echt van start.

Twintig minuten per persoon per partij is voor sommige oudere schakers onder ons, zo blijkt, wat krap aan de tijd voor het oplossen van de vele verwikkelingen op het schaakbord. Maar tijdens de analyse na een partij wordt soms wat duidelijker hoe het dan wel had gemoeten. Dit gebeurt in een uiterst ontspannen en vrolijke sfeer waar het prachtige weer ook aan meewerkt. Een aantal schakers verkiest de ontmoetingstuin achter de Scheepstraschool als speelplek, lekker in de buitenlucht.

Het krachtsverschil tussen de deelnemers ligt tussen de 800 en 2100 Elopunten. Door het gekozen indelingssysteem ontmoeten alle spelers gedurende het toernooi zoveel mogelijk tegenstanders van gelijke sterkte. Na zes ronden staan Hiddo Zuiderweg van Schaakclub Lewenborg, Ramon Middeljans eveneens van Schaakclub Lewenborg, Tijmen Hofstra van Schaakclub Leek en François Wehkamp een pure huis schaker nagenoeg gelijk; dus de zevende ronde is ongekend spannend. Met een gelijk aantal punten namelijk 6 uit 7 eindigen Tijmen Hofstra en François Wehkamp op de gedeelde eerste plaats. Omdat François 4 weerstandspunten meer heeft wordt hij uitgeroepen tot winnaar van het zevende Ot & Sien schaaktoernooi en is Tijmen Hofstra, net als de vorige keer, tweede. Op de derde plaats eindigt Ramon Middeljans. Tom Visser is met zijn vijfde plaats de best geklasseerde van de 18 spelers van onze schaakclub. Johan Zwanepol wordt achtste, Lieuwe Boskma negende en Ruurd Kunnen eindigt op de tiende plaats.

François mag dan ook de prijs in ontvangst nemen, een prachtige pasteltekening, gemaakt door Arnout Wegerif, die de sfeer van dit toernooi precies weergeeft. Het is weer, net als vroeger, uiterst gezellig en spannend. Een combinatie van emoties die zo uitstekend past bij het Ot & Sientoernooi.

otensien prijsuitreiking

Deze activiteit is mede mogelijk gemaakt dankzij een financiële bijdrage van de gemeente Noordenveld.