In de voorlaatste ronde met dertig deelnemers versloeg Pieter Doller Johan Zwanepol. Zijn mededinger voor het kampioenschap Tom Visser verloor van Lieuwe Boskma waardoor Pieter in de stand op de ranglijst onbereikbaar werd. De B-groep werd gewonnen door de nieuwkomer Bernard Bos die hiermee een knappe prestatie leverde. Na een reeks overwinningen in het laatste deel van de competitie heeft Teije Smedinga de beste papieren om kampioen van de C-groep te worden.

In zijn partij tegen Pieter Doller stelde Johan Zwanepol de rokade lang uit. Johan kreeg een gedrukte stelling maar wist door nauwkeurig verdedigen de stelling redelijk in evenwicht te houden. Dit kostte echter veel tijd en zo verloor hij in de eindfase de partij door overschrijding van de bedenktijd. De partij tussen Tom Visser en Lieuwe Boskma was na de openingsfase redelijk in evenwicht. De koning van Lieuwe stond vrij lang in het midden. Tom verzuimde een aanval in te zetten waarna Lieuwe na rokeren en het plaatsen van een toren op een open lijn goede aanvalskansen kreeg. De druk op de stelling van Tom werd zo groot dat hij gedwongen werd zijn dame voor een paard en een toren te ruilen. Het overwicht dat ontstond werd door Lieuwe bekwaam afgerond. Dick Dalmolen begon in zijn partij tegen Bernard na de opening met toren en dame een aanval op de koningsvleugel. De aanval verzandde waarna Bernard met een goede loper tegen een slechte loper van Dick de beste kansen leek te hebben. Dick verplaatste zijn aanvallende stukken naar de andere vleugel en veroverde na een fout van Bernard een pion. Met een pion meer en een duidelijk betere stelling behaalde Dick hierna de winst. Volgende week maandag is de laatste speelavond van de interne competitie.

Voor het seizoen 2022-2023 kan de SC Roden terugzien op een verheugende groei van het aantal leden en een goede deelname van de leden aan een aantal schaakactiviteiten.