Met nog zes ronden te gaan maakt Pieter Doller een goede kans dit seizoen kampioen van de Schaakclub Roden te worden. Hij versloeg overtuigend zijn naaste concurrent voor die positie, Tom Visser. Pieter heeft ooit schaken geleerd op de Schaakclub in Roden, maar is al jaren lid (nu voorzitter) van buurclub Leek. Dit jaar speelt hij als dubbellid voor het eerst mee in de Roner competitie. Pieter speelt met zwart vrijwel altijd de Pirc-verdediging, genoemd naar een bekende Joegoslavische grootmeester uit de vorige eeuw. Pieter geldt als kenner van die opening. En waarmee verdedigde Tom zich tegen Pieter? Met de Pirc-verdediging. Dat mag op zijn minst gewaagd genoemd worden. Pieter eiste met zijn opgerukte pionnen het centrum op en wist Tom met een eindspel op te zadelen waarin laatstgenoemde drie pionnen minder had. Dat bleek uiteindelijk teveel van het goede te zijn. Tom staat nu op twee, de deze avond niet spelende Lieuwe Boskma op drie en dankzij een mooie overwinning op Johan Zwanepol staat Bernard Bos op vier. Raoul Suurmeijer won van Arend van der Burgh en bezet de vijfde plek van de ranglijst.
Halverwege de avond dromden wat toeschouwers rondom het bord van Theo Wolthekker en Ale Bakker. Theo’s enige focus is de aanval. Hij kijkt daarbij niet op een pion of stuk meer of minder. Dat was ook nu weer het geval. Theo offerde een loper om de koningsstelling van Ale te verzwakken en Ale moest alle zeilen bijzetten om de juiste verdediging te vinden. Altijd spectaculair om te zien. De meeste toeschouwers dichtten Ale weinig kansen toe. Tot opeens Theo een toren “en prise” zette, over het hoofd ziend dat die toren vanwege een penning gewoon geslagen kon worden. Theo gaf onmiddellijk op. De eerste uitslag van de avond met Ale als gelukkige winnaar.
De laatste uitslag van de avond was die van Kees Duisterwinkel tegen Cees Hageman. Kees had met dame en loper een fraaie aanval opgezet tegen de koning van Cees en wist daarbij een stuk te winnen. Vervolgens liep hij met twee verbonden vrijpionnen op de andere vleugel richting promotieveld, maar voor het zover kwam, gaf Cees terecht op.
Of er nog echt grote verschuivingen in de ranglijst zullen plaatsvinden, zal de komende weken moeten blijken.