Al enige weken is bekend dat Tom Visser de nieuwe clubkampioen zou worden. Lieuwe Boskma was met een indrukwekkende achtervolging bezig, maar hoewel hij zijn laatste vijf partijen won, bleef Tom buiten bereik. Toch was de laatste ronde zeer spannend, want de strijd om de eerste plaats in de B-groep was nog wijd open. Arend van der Burgh ging aan de leiding, maar verloor een mooie, spectaculaire partij van Dick Dalmolen. Dick stelde daarmee zijn vierde plaats in de eindrangschikking veilig, achter Johan Zwanepol, die remiseerde met Jan van Spijker. Voor Jan was dit weliswaar een eervol resultaat, maar toch ook een kleine deceptie. Door de nederlaag van Arend had een overwinning hem de zege in de B-groep opgeleverd, nu eindigde hij met een minieme achterstand van 0,7 punten als tweede. Ter vergelijking: de remise tegen Johan leverde hem ruim 25 punten op. Jeppe Teensma kon zich niet meer in deze strijd mengen. Hij werd het slachtoffer van de aanvalsdrift van Theo Wolthekker. In het algemeen klassement eindigden Arend en Jan als vijfde en zesde, een uitstekend resultaat. Jan Pezij werd zoals verwacht de winnaar van de C-groep. Een nederlaag tegen Jan Duisterwinkel kon daar niets meer aan veranderen. Voor de laatstgenoemde Jan was het een mooie afsluiting van een goed seizoen.
Net zo pikant als voetbalwedstrijden tussen NEC en NAC zijn bij ons de partijen tussen Kees en Cees. Cees Hageman heeft een minder goed seizoen achter de rug, maar smaakte het genoegen Kees Duisterwinkel te verslaan. Ook voor Kees is het seizoen ietwat teleurstellend verlopen. Anders ligt dat bij Gijs Hager. Gijs bekroonde zijn korte heroptreden in de competitie met een derde achtereenvolgende overwinning. De oud-jeugdkampioen versloeg Bob van Maanen en gaf zo zijn visitekaartje af voor volgend seizoen. Teije Smedinga revancheerde zich voor zijn misstap van vorige week tegen Jannie Russchen. Derk Holman verslikte zich in de complicaties van de stelling en verloor een stuk.
De competitie is door de coronabeperkingen enige weken onderbroken. Vanaf eind januari hebben we gelukkig onafgebroken kunnen spelen, maar sommigen zijn langere tijd afwezig geweest. Het was verheugend twee oudgedienden na lange tijd terug te zien. Frans van Doorn en Olaus Diebrink lieten tegen Henk Hamelink en Jannie Russchen zien dat ze het schaken nog niet zijn verleerd. Henk en Jannie moesten het dit seizoen meer hebben van het plezier in het spel dan van de punten. Maar gelukkig, plezier was er genoeg te beleven.
Volgende week een gezellige slotavond. Met een rapid speeltempo worden er volgens het lootje-trekken-systeem gambietpartijen gespeeld met een verplicht gestelde zettenreeks.