Te Mooi.

Er zijn in een schaakwedstrijd van die momenten die ontroeren en tot vreugde stemmen.

Zo'n moment deed zich voor tijdens de 2e ronde in de partij tussen Mark Hoogendijk en Dick Dalmolen. Zij speelden een boeiende gelijk opgaande partij en Mark stelde remise voor. “Dit is toch veel te mooi om nu te stoppen” was het antwoord van Dick en hij speelde, gedreven door de liefde voor het spel, gepassioneerd verder. En zoals we weten: liefde overwint alles, en dat was ook deze keer het geval. Na enkele zetten had Dick zijn tegenstander elegant en met toewijding in een hopeloze positie gemanoeuvreerd. Een goede combinatie van liefde voor het spel en nuchtere zakelijkheid zagen we bij Lieuwe Boskma en Johan Zwanepol. Lieuwe had met de witte stukken een voordelig eindspel bereikt maar winst was nog lang niet zeker. Toen de clubkampioen schijnbaar besluiteloos met zijn loper heen en weer ging, bood Johan remise aan. Liever een lelijk half puntje dan een mooie nul. Lieuwe ging even verzitten en zei vriendelijk maar vastberaden: “Ik speel nog even verder”. Vanzelfsprekend deed hij dat net zoals Dick uit liefde voor het spel, want ook deze stelling was te mooi om ermee te stoppen. Maar hij deed het ook, keihard materialistisch, om te winnen. En zo geschiedde. Lieuwe heeft zich stevig aan de kop van het klassement genesteld. Hij wordt gevolgd door Tom Visser die in een logische en voor hem makkelijk te spelen partij Ruurd Kunnen versloeg, en Dick Dalmolen. Door zijn overwinning op Frits Bosman is Frans van Doorn met een 5e plaats de beste B-speler. Jan Pezij die deze ronde niet speelde, voert het klassement aan van de C spelers. Cees Hageman tekende voor de meest opzienbarende uitslag van de avond. Hij won van eerste teamspeler Henk van Bemmel.

Arnout Wegerif speelde de eerste 20 zetten met wit een uitstekende partij tegen Peter Slaman en kwam wat beter te staan. Maar de ervaring en het geduld van Peter gaf de doorslag. Hij profiteerde van enkele mindere zetten van Arnout en won de partij.

Arend van der Burgh mag als onze nieuwe voorzitter precies weten welke weg onze club gaat bewandelen, op het bord is hij tot nu toe het spoor wat bijster. Henk Kouwenberg profiteerde hiervan. Met dynamisch spel wist Kees Duisterwinkel Jan Willem van der Kouwe te verslaan en broer Jan hield het tegen Jan van Spijker remise.

Met de focus op de wedstrijd van het Nederlands voetbalelftal tegen Estland voor plaatsing voor het Europees kampioenschap, besloten Olaus Diebrink en Arnold Meijster al snel tot remise om deze wedstrijd te kunnen volgen.

Aan het eind van de avond bleven we zitten met één vraag. Voor de zomervakantie heeft Lieuwe acht winstpartijen op rij gescoord en daar zijn nu alweer twee bijgekomen. Waarschijnlijk een record, en waar houdt dat op? Wie heeft er zoveel liefde voor het schaakspel dat hij Lieuwe Boskma kan verslaan? Mogelijk geeft een verlichte tegenstrever in één van de volgende ronden daar antwoord op.