“Zo, de kop is er af”, zei de ene schaker nadat zijn partij uit de eerste ronde van de nieuwe competitie was afgelopen. “Dat kun je wel zeggen”, antwoordde de andere terwijl hij mistroostig keek naar de geruïneerde stelling die hij zojuist had opgegeven.
De competitie is weer begonnen en we konden tot onze vreugde direct een paar nieuwe gezichten begroeten. Anika Holman (kleindochter van …) staat achter de bar. Achter het bord zagen we Peter Slaman, die vele, vele jaren geleden lid is geweest van onze club en nu onderzoekt of hij het schaken nog net zo leuk vindt als vroeger, en Tije Smedinga, ons gastlid van Leek. Jan Willem van de Kouwe hadden we op de jaarvergadering al ontmoet; hij was nu verhinderd.
De eerste ronde dus, en er viel maar één remise. Frits Bosman en Jan Pezij kennen elkaar al zo lang dat ze elkaar nauwelijks meer kunnen verrassen. Alle andere partijen eindigden in een beslissing. Er waren geen bijzonder opvallende uitslagen, of het moest de winst van Bob van Maanen op Mark Hoogendijk zijn. De eerste teamspelers wonnen keurig, ondanks soms taaie tegenstand, zoals van Cees Hageman tegen Ruurd Kunnen, en de meeste B-spelers versloegen hun tegenstanders uit de C-groep. Jeppe Teensma is dit seizoen een van de gegadigden voor promotie naar de A-groep. Hij zette een goede eerste stap in die richting door Arend van der Burgh te verslaan. Frans van Doorn speelde fris van de lever en versloeg Kees Duisterwinkel.