(Jan van Spijker)

Ook deze dinsdagavond kon ik weer op de fiets naar een uitwedstrijd en ook nu vroeg Lewenborg club-voorzitter en oud-Rodenaar Rudy Frieswijk me wanneer ik nou eindelijk bij Lewenborg zou komen maar ik wees zoals gebruikelijk deze avance weer lachend van de hand.

Wegens ziekte van Frans moest maandagavond nog een invaller voor dinsdag worden gevonden. Mijn noodkreet per email tijdens de clubavond werd vlak voor middernacht nog opgevangen en positief beantwoord door Jan Duisterwinkel. Uiteindelijk bleek hij ook de man die het winnende punt rond tien uur wist te verzilveren nadat eerst Jeppe heel snel remise maakte en Ale en Jan van Spijker tegen negen uur beiden het volle punt nogal makkelijk binnenhaalden.

Dat Jan D een vol punt wist te scoren kwam door een goed uitgerekende wederzijdse ren naar promotie waarbij hij niet terugsloeg maar doorliep. Het zag er gevaarlijk uit maar door het hoofd koel te houden versmade hij de aangeboden pion en ontliep de potremise die zijn tegenstander al had gedeclameerd.

Aan bord 1 wist Menno al ruim tevoren dat het een moeilijke avond zou worden tegen Roelof Rubingh die halverwege het seizoen Lewenborg 2 is komen versterken. Na alsmaar verder onder de druk van zwart te zijn gekomen, moest wit een serieuze aderlating toestaan met kwaliteitsverlies en 2 pionnen achter en uiteindelijk opgeven.

Aan het 3e bord had Olaus met wit zijn tegenstander volledig weten vast te zetten en iedereen had het punt al geteld. Gelukkig had Jan D net de match voor Roden binnengehaald toen we na een forse slagenwisseling tot onze schrik zagen dat uit de neerdalende stofwolken zwart met een gezonde kwaliteit meer te voorschijn kwam. Opeens dreigde een tweede verlies maar door kundig manoeuvreren was de ‘kwaliteit’ binnen de kortste keren weer geneutraliseerd en had Olaus een gezonde verre vrijpion in een toren-loper-3pionnen spel. Die pion ging echter weer verloren tijdens zijn aanval op de zwarte koningsstelling die op remise uitliep.

Deze 4-2 overwinning was uiterst belangrijk, Roden 2 staat nu (even?) aan kop en het maakt het mogelijk dat we nog vóór de laatste ronde op 15 Mei thuis tegen het vrouwen team Sissa6 al virtueel kampioen zijn.

Dat kan gebeuren als de naaste belagers Middelstum en HSP Veendam die op donderdag 13April tegen elkaar spelen er een gelijkspel van zouden maken.