De schaakclub Roden organiseert zaterdagmiddag 3 september a.s. een ‘dorpengongtoernooi'. Dit toernooi, dat duurt van 13.00 tot 17.00 uur, wordt gehouden in De Smidse dat behoort bij het Dorpshuis Nij-Roon in Nieuw-Roden. Burgemeester Hans van der Laan opent het toernooi.

Het is het laatste evenement in het kader van het 50-jarig bestaan van de schaakclub. Het toernooi staat niet alleen open voor de leden en oud-leden van de schaakclub, maar in principe voor alle (schakende) inwoners van de gemeente Noordenveld. Ook zijn de leden van de naburige schaakclubs in Leek en Eelde-Paterswolde uitgenodigd. Tevens doen twee teams van de schaakclub Litomysl uit Tsjechië mee. Zij brengen juist in deze periode een vierdaags bezoek aan partnergemeente Roden.

Aan de hand van de deelname worden viertallen op basis van woonlocatie (dorp of wijk) samengesteld, waardoor zoveel mogelijk de opzet van een dorpentoernooi wordt bereikt.

De schaakpartijen worden bij een gongtoernooi in beginsel volgens de normale regels gespeeld, alleen moet in dit geval bij het slaan van de gong een zet worden gedaan. De gong bepaalt dus het tempo van het spel. Aanmelding voor het toernooi kan tot 29 augustus bij Tom Visser, tel. 050-5016183, of via zijn contactformulier op deze site (menu-item "Neem contact op"). Opslaan