Rondom de Kerstdagen heeft zich weer een interessant schaakfestival afgespeeld in Groningen. De organisatie - stichting Schaakstad Groningen - had deze keer een aantal nieuwigheden ingevoerd. Zo was niet langer de Harmonie in de binnenstad het strijdtoneel, maar was gekozen voor de sporthal op het Zernikecomplex in Paddepoel. De deelnemers waren gemiddeld erg tevreden over deze ruime locatie.

Een andere nieuwigheid was dat er naast de traditionele toernooien ook een tweekamp was georganiseerd tussen grand old Jan Timman en jeugdkampioen Robin van Kampen. Het was een boeiend duel dat uiteindelijk door Timman met 2,5-1,5 werd gewonnen. De partijen, voorzien van commentaar van Hans Böhm en Gert Ligterink zijn te vinden op www.schaakstadgroningen.nl. Vooral de vierde en laatste partij is razend interessant met dameoffers en een prachtig eindspel, waarbij Timman liet zien hoe een loperpaar sterker kan zijn dan toren en loper. De moeite waard om na te spelen.

In de sterke A-groep (met tientallen grootmeesters en internationale meesters) stond een nieuw wonderkind op. De 13-jarige Nyzhnyk uit de Oekraïne won deze groep met 7.5 uit 9. Hij behaalde daarmee een grootmeesternorm. In een interview voor RTV Noord verklaarde hij over 5 tot 6 jaar wereldkampioen te kunnen zijn. Onthoud dus die niet uit te spreken naam: Nyzhnyk.

Wat de resultaten van onze clubgenoten betreft, het volgende:

In de C-groep speelde ik zelf een redelijk toernooi. Met 6,5 uit 9 eindigde ik op een ongedeelde 3e plaats (100 euro en 51 pnt. ratingwinst). Majid Hashemy was gedeeld 24e met 4 uit 9, waarmee hij beter scoorde dan vorig jaar.

Op 2e Kerstdag schoven nog eens 120 schakers aan voor een vijfrondig toernooi.  In de vrij sterke B-groep behaalde Ed Leuw 2 punten en boekte daarmee toch nog een lichte ratingwinst. Oud-lid Richard Matulessy haalde in diezelfde groep 3 punten maar hij had vaker gewonnen gestaan, zo verklaarde Richard.