Kampioensfoto opgenomen in "de Krant" van dinsdag 14 april 2015

Een verslag van Frans van Doorn, met bijdragen van Menno Keizer

Het is vrijdagavond 27 maart wanneer Ruurd ons komt ophalen voor de laatste wedstrijd van het eerste team. Ger en ik zijn het erover eens dat als we kampioen worden een spelersbus (met jacuzzi) toch wel op zijn plaats is. Zover is het nog niet. Eerst maar eens tegen Staunton 3 aantreden in de gezamenlijke slotronde in het Postillion hotel te Haren. Mijn functie: foto’s maken, flyeren voor het Ot & Sien toernooi en het bieden van morele steun en koffie.

zwanepoldijkstraHet is kwart voor acht wanneer de wedstrijdleider iedereen welkom heet, de telefoons in slaapstand laat zetten en de spelers op actief. De laatste ronde is begonnen en hoe! Al na ruim een half uur 1-0 voor ons. Johan vangt met een elegant loperoffer op f7 gevolgd door een schaak met zijn paard op g5, de zwarte dame van zijn tegenstander. Deze heeft verzuimd haar de nodige ruimte te verschaffen; iets wat altijd slecht uitpakt.

De andere borden laten een wisselend beeld zien terwijl de stand op de borden bij onze concurrent Lewenborg een ruime overwinning voor nummer 2 voorspelt. Tja, we staan dan wel 2 wedstrijdpunten en 3½ bordpunt voor, maar… er zullen toch minimaal 4 punten gescoord moeten worden.

Ik loop weer terug naar onze borden. Aan bord 1 zit Lieuwe met de duimen in zijn oren en een blos op de wangen zich te verdiepen in de consequenties van een pionoffer. Maar gelukkig, hij heeft veel tijd gebruikt en in tijdnood is hij op zijn best.
Zijn tegenstander vergrijpt zich aan een ongedekte pion waarna Lieuwe met een paardvork een toren weet te verschalken. 2-0 dus.

Aan bord 2 voert Ward een taaie strijd vanuit een Siciliaanse opening. Nog niets van te zeggen. Tom heeft op bord 4 vanuit een Ben Oni een behoorlijk stellingvoordeel weten te scheppen en zowaar brengt hij de verlossende prachtige winstvariant op het bord. Met de dame op de open g-lijn schaak geven, koning van de tegenstander verplicht naar h8 en dan die dekselse toren op a3 die verhuist naar h3 om daar mat te geven. 3-0.

En dan Ruurd. Hij verdedigt zich tegen de Torre-aanval. Zijn stelling lijkt verdacht met een koning op e7 maar er is weinig mis mee. Sterker nog; hij weet een positioneel voordeel uit te breiden naar een winnende aanval, ingeleid door een mooi getimed kwaliteitsoffer om een open lijn op de koningsstelling van zijn tegenstander te creëren. Prachtig gespeeld! 4-0. En… Kampioen!! Want we hebben nu een matchpunt meer dan Lewenborg kan halen.

Ger moet het al een poosje zonder nicotine stellen, om zonder nadeel uit een voor hem onbekende Schotse openingsvariant te komen. Wanneer hij mij aankijkt en: “Roken?” fluistert, weet ik dat het goed zit. 5-0

Na een mislukte verdediging tegen het Koningsgambiet weet teamleider Dick aan bord 6 een degelijke remise te bereiken. Dick heeft een stevige vesting gebouwd die door zijn tegenstander maar moeilijk is te slechten. 5½-½

Op de borden 2 en 8 is er nog een pittige strijd gaande. Ward speelt op bord 2 tegen Poppe Dijkhuis, erelid van Staunton. Dijkhuis heeft een hoge leeftijd bereikt en is vermoedelijk de oudste deelnemer aan deze slotronde. Dijkhuis biedt na een lang gevecht in ongeveer gelijke stelling remise aan, welk aanbod Ward uiteindelijk besluit aan te nemen. 6-1

En dan Henk. Gewonnen staan en dan nog vechten voor remise. Zijn tegenstander zit in het eindspel zwaar in tijdnood en kiest niet altijd voor de beste zetten. Als dat niet zo was geweest, had Henk vermoedelijk nog in het stof moeten bijten. Na langdurige schermutselingen eindigt deze partij gelukkig toch nog in remise. Einduitslag: 6½-1½.

Onze concurrent Lewenborg wint overigens ook met mooie cijfers van ESG 2: 5½-2½.

Te voet naar het huis van Dick om onze overwinning te vieren. Daar worden we gastvrij onthaald met heerlijke drankjes en hapjes.

Kortom een geweldige avond om niet snel te vergeten en een prachtig cadeau voor het begin van mijn verjaardag.

kampioensteam2015