Roden 1 heeft een belangrijke stap gezet op weg naar een ongeslagen kampioenschap. De uitwedstrijd tegen ESG2 uit Emmen werd uiteindelijk met 4½-3½ gewonnen, maar vraag niet hoe! Halverwege de strijd leek het erop dat we onze eerste nederlaag zouden lijden. Lieuwe verloor redelijk snel aan het eerste bord. Ik weet niet hoe, want ik zat zelf lelijk in de nesten door een superieure stand in een kansloze te veranderen: 2-0 voor ESG dus.

Een rondje langs de velden leverde het volgende beeld op. Menno en Ruurd stonden goed, Ger lichtjes beter maar niet overwegend, en Ward, Tom en Henk stonden slechter. Tom en Ward verklaarden na afloop dat ze zelfs duidelijk verloren hadden gestaan. Doorvechten jongens, was het schuchtere advies van de teamleider en de voorzitter die beiden voor een nul hadden gezorgd.

En de kansen keerden. Zoals verwacht wonnen Menno en Ruurd hun partij. Ward won ook nog zo waar en toen was het 3-2 voor ons, maar nog steeds was niks zeker. Henk stond in het eindspel een pion achter, maar zijn tegenstander wist er geen raad mee; een halfje erbij dus: 3½-2½. Ger probeerde van alles, maar uiteindelijk moest ook hij met remise genoegen nemen: 4-3 op dat moment. Alles hing dus van Tom af. Die had nog wat af te rekenen in Emmen en vocht zich uit een beroerde stelling sterk terug. In hogere zin zal hij zelfs wel gewonnen hebben gestaan, maar remise was genoeg en dat werd het uiteindelijk ook na het middernachtelijk uur: 4½-3½ dus. Met de hakken over de sloot, mag je wel zeggen.

Het kampioenschap kan ons nu nauwelijks nog ontgaan. Nummer 2 op de ranglijst, Lewenborg, heeft twee matchpunten en een handvol bordpunten minder. Mocht Lewenborg komende donderdag tegen Dwingeloo een steekje laten vallen, dan zijn we reeds kampioen. En anders is de ontknoping vrijdagavond 27 maart in Haren, waar de laatste gezamenlijke ronde wordt gespeeld. Wij spelen dan formeel een thuiswedstrijd tegen Staunton 3, maar helaas alleen voor de teamleider is dat een echte thuiswedstrijd. Clubgenoten zijn ter ondersteuning van harte welkom op 27 maart.